Dlaczego badania satysfakcji klientów są tak ważne?
Sukces każdego przedsiębiorstwa jest zależny od wielu czynników, m.in. od liczby zamówień, konkurencyjności w cenie, czy jakości. Doświadczenie, które klienci nabywają podczas korzystania z twoich usług lub produktów, pozwoli na zbudowanie lojalnej bazy klientów. Warto zadbać o wysoki poziom zadowolenia klientów, ponieważ ściśle wiąże się to z zaufaniem oraz rozpoznawalnością marki.
Dlaczego satysfakcja klienta jest tak ważna?
Przede wszystkim dlatego, że to się po prostu opłaca. Pozyskanie nowego klienta dla przedsiębiorstwa jest kilkukrotnie droższe niż utrzymanie obecnego. Należy dbać o swoich klientów, bo nikt nie jest tak cenny jak ci, którzy kupili więcej niż raz. Nowocześni klienci nie odczuwają takiego przywiązania do marki, jak Ci kilkanaście lat temu. Dlatego tak wiele firm stawia na personalizację przekazów reklamowych.
Nie ukrywajmy, ludzie lubią dzielić się z innymi swoimi uczuciami – szczególnie tymi, które są oznakami niezadowolenia. Zimny hamburger dostanie opinię w Google znacznie szybciej niż ten, który zrobił furorę wśród wszystkich zamawiających. Proces jest, więc prosty – zadowolony klient, może przynieść ci kolejnych klientów, a niezadowolony odradzi kilkudziesięciu potencjalnym klientom.
Badanie satysfakcji klienta
Będąc w różnych marketach, czy lokalach usługowych, można spotkać zwykłe drukowane ankiety, o których wypełnienie prosi osoba nas obsługująca. Zastanów się, ile razy wypełniłeś taką ankietę? Raz? Dwa? A może wcale? No właśnie, dlatego coraz więcej takich badań ląduje na platformach specjalnie do tego stworzonych. Obecnie społeczeństwo żyje w pędzie i nie chce tracić czasu na kreślenie krzyżyków na kawałku papieru, ponieważ nie ma czasu ani ochoty. Dlatego współczesne badania satysfakcji klientów odbywają się najczęściej w sieci i badania obsługiwane są przez profesjonalne firmy, takie jak Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat®.
Punktem zwrotnych w badaniach, okazało pojawienie się na rynku przedsiębiorstw badawczych, które całą usługę zrealizują za pracodawcę. Co ważne – badanie nie opiera się jedynie na zadaniu pytań i przekazaniu ich dalej. Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat® układa całą strategię działania, która opiera się również na przedstawieniu wniosków i ich analizie. Dzięki temu zleceniodawca badania, otrzyma nie tylko punkt widzenia swoich klientów, ale i grupy badawczej, która wyciągnie z wyników odpowiednie wnioski.
Profesjonalizm
Korzystanie z narzędzi zewnętrznych jest często odbierane przez klientów jako oznaka profesjonalizmu. Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat® oferuje kilka narzędzi, które można wykorzystać do oceny satysfakcji klienta. Mogą być to ankiety papierowe, ankiety telefoniczne, ankiety na platformie online oraz kioski ankietowe.
Cały proces podzielony jest na kilka etapów:
- Zaprojektowanie badania, czyli na podstawie profilu przedsiębiorstwa, zespół badawczy wybiera optymalną metodę do pomiaru satysfakcji klientów oraz ich lojalności i opinii o firmie.
- Realizacja badania przy pomocy wybranej metody badawczej.
- Analiza zebranych odpowiedzi, które pozwolą ustalić zależność pomiędzy danymi wynikami na skali pomiarowej.
- Przygotowanie raportu końcowego, który opiera się na tabelarycznej i graficznej prezentacji wyników oraz na zbiorze wniosków i rekomendacji zespołu badawczego.
(FAQ)
Nie jest konieczne, abyśmy zapewniali dodatkowe nagrody podczas organizacji badania dotyczącego satysfakcji klientów. Jednak warto rozważyć tę kwestię, ponieważ zazwyczaj oferowanie uczestnikom badania dodatkowych upominków, takich jak zniżki czy karty podarunkowe na przyszłe zakupy, istotnie zwiększa zainteresowanie badaniem. Dodatkowo, taka praktyka może przyczynić się do tego, że osoba, która otrzymała kod zniżkowy lub voucher, z dużym prawdopodobieństwem ponownie odwiedzi nasz sklep, aby wykorzystać otrzymany upominek.
Tak, nasze doświadczenie wskazuje, że zastosowanie różnorodnych metod badawczych w ramach jednego badania może przyczynić się do zwiększenia udziału osób w badaniu. Osoby, które mają trudności z obsługą nowoczesnych technologii, mogą wziąć udział, odpowiadając na pytania podczas rozmowy telefonicznej. Natomiast inni, którzy mają ograniczony czas, mogą w dowolnym momencie wypełnić kwestionariusz online.
Motywowanie klientów do wzięcia udziału w badaniu satysfakcji przynosi wiele korzyści. Wpływa to na zwiększenie liczby udzielonych odpowiedzi, co przyczynia się do większej reprezentatywności próbki. Ponadto, uczestnictwo w badaniu może budować więź i zaangażowanie klienta, a także dostarczać cennych informacji dotyczących potrzeb i preferencji klientów.
online i otrzymaj
5% rabatu na
badanie w panelu
badawczym!