Jak zrealizować badania marki – poradnik
Zrealizuj badanie marki i sprawdź, czy i w jaki sposób Twoja marka istnieje w świadomości konsumentów. Przygotuj długoterminową strategię rozwoju przedsiębiorstwa i wyprzedź konkurencję w czasach kryzysu.
Realizacja badania marki
Realizacja badania różni się zależnie od tego, czy chcesz stworzyć badanie marki samodzielnie, czy zlecić przeprowadzenie go specjalistom. Samodzielna realizacja badania pozwala obniżyć koszty badania, jest jednak dużo bardziej czasochłonna, niż badanie realizowane przez specjalistów.
Etapy badania marki realizowanej przez specjalistów:
- Konsultacja i opracowanie kwestionariusza badawczego,
- Realizacja badania,
- Przygotowanie analiz statystycznych,
- Opracowanie raportu końcowego.
Etapy samodzielnej realizacji badania marki:
- Stworzenie kwestionariusza badania,
- Decyzja o sposobie realizacji i wybór narzędzia,
- Przeniesienie kwestionariusza i realizacja badania,
- Przygotowanie wyników i opracowanie raportu końcowego.
Metodologia badań marki
Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na samodzielną realizację badania, czy będziesz konsultować kwestionariusz przygotowany przez specjalistów warto zaznajomić się z podstawową wiedzą na temat metodologii badań marki.
- Świadomość natychmiastowa (TOM)
Badając świadomość natychmiastową, należy zmierzyć odsetek ankietowanych, którzy jako pierwszą markę wskazali markę, której dotyczy badanie. Respondenci wymieniający markę jako pierwszą pamiętają ją najlepiej i przypominają ją sobie, dokonując zakupów, i to na zakup właśnie tej marki najprawdopodobniej się zdecydują.
- Świadomość spontaniczna
Marki wymieniane bez pomocy ankietera to marki, z których ankietowanych najczęściej dokonuje wyboru interesującej go usługi lub produktu. Świadomość spontaniczną bada się z użyciem pytania otwartego, gdzie respondent może swobodnie się wypowiedzieć.
- Świadomość wspomagana
Marki, które respondent zna po wskazaniu jej przez ankietera bądź zobaczeniu listy marek z danej branży. Wskazane przez respondenta marki są dla niego rozpoznawalne, więź z tymi markami jest jednak dużo słabsza w stosunku do marek wymienianych przy pytaniu o świadomość spontaniczną.
- Wskaźnik NPS
Badanie marki można wzbogacić również o wskaźnik NPS, który służy do badania poziomu lojalności klientów danej marki. Wskaźnik NPS pozwala na obliczenie procenta promotorów badanej marki.
- Metoda DAGMAR
Metoda DAGMAR pozwala określić, istnienie marki w świadomości konsumentów. Metoda ta polega na podziale respondentów na cztery grupy osoby, które: nie miały styczności z marką, wiedzą, że badana marka istnieje, znają markę i jej cechy, dokonały zakupu bądź skorzystały z usługi.
Samodzielna realizacja badania
Program SurvGo™ to intuicyjny system pozwalający na tworzenie kwestionariuszy z ponad kilkunastu widgetów pytań. W systemie istnieją również zakodowane szablony ankiet, które można dowolnie edytować. SurvGo™ to również dostęp do wyników w czasie rzeczywistym, krzyżowania pytań i automatycznie generowanych raportów.
Decydując się na samodzielną realizację badania, należy w pierwszej kolejności zastanowić się, czy posiadamy własną bazę respondentów, którzy będą mogli wypełnić badanie. Ankiety online od własnej grupy badanych można zebrać, rozsyłając badanie mailowo czy tworząc uniwersalny link do badania. Alternatywą jest przeprowadzenie badania na zewnętrznych panelistach, program do realizacji badań online SurvGo™ dysponuje ponad 150 tys. panelistów.
Decydując się na skorzystanie z SurvGo™ po stworzeniu kwestionariusza, należy zakupić subskrypcje (badanie na własnej próbie) bądź wybrać wielkość i charakterystykę próby (badanie na panelu). Program SurvGo™ pozwala na darmowy dobór próby ze względu na dwie z podanych cech socjodemograficznych respondentów, takich jak: płeć, wiek, miejsce zamieszkania i dochód netto na osobę.
(FAQ)
Aby zlecić wymianę należy zebrać 1000 punktów, następnie podać swoje konto bankowe. Płatności realizowane są za pomocą systemu Przelewy24. Jednorazowa wypłata wynosi 50 zł.
online i otrzymaj
5% rabatu na
badanie w panelu
badawczym!