3 najczęstsze problemy twórców ankiet
Wydawałoby się, że tworzenie ankiet nie należy do trudnych zadań, ale to nieprawda! Każdy twórca ankiet mierzył się z problemami związanymi ze zbudowaniem odpowiedniej ankiety. Czasem pod wpływem blokady, można zatrzymać się w jednym miejscu – co prowadzi często do porzucenia pomysłu. Jakie problemy najczęściej dotykają twórców ankiet i jak twórcy powinni sobie z nimi radzić?
Trzy podstawowe problemy
Pierwszy problem dotyczy wyboru odpowiedniego rodzaju ankiety. Ankiety online są dopasowywane do badania, więc nie każde badanie można przeprowadzić taką samą metodą. Ankieta dotycząca np. wydania kulturalnego będzie zdecydowanie się różnić od tej ankiety, która zostanie przeprowadzona wśród pracowników. Można szukać szablonów, które pomogą w przeprowadzeniu badania lub skorzystać z jeszcze wygodniejszej opcji – mowa o firmie zewnętrznej, która na zlecenie firmy przeprowadzi ankietę. Zleceniodawcy często zapominają, że ankieta to nie tylko zbiór pytań, na które mają odpowiedzieć respondenci. Ankiety tworzone przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat® to coś więcej niż zbiór pytań, jest to narzędzie badawcze. Dodatkowo zleceniodawca otrzymuje końcowy raport, który okraszony jest dokładną prezentacją, analizą wniosków i propozycją rozwiązań.
Drugi problem związany jest z logiką ankiety. Funkcja ankiety, która polega na odsyłaniu respondentów do innych pytań na podstawie udzielonych odpowiedzi, pozwala na uniknięcie odpowiadania na pytania, które nie wniosą nic ważnego do końcowego wyniku. Pozwala to zaoszczędzić czas i utrzymać koncentrację odpowiadających. W budowaniu ankiety nie należy to do najłatwiejszych kroków, dlatego wiele firm korzysta z podmiotów zewnętrznych, które utworzą odpowiednią siatkę pytań, która w związku z danymi odpowiedziami przerzuci respondenta kilka pytań dalej.
Problem numer trzy dotyczy analizowania wyników i wyciągania z nich wniosków. Wielu samodzielnych twórców ma problem z filtrowaniem wyników i nie jest w stanie je odpowiednio zinterpretować. Profesjonalne programy do samodzielnej realizacji ankiet takie jak SurvGo pozwalają na generowanie uproszczonych raportów, tworzenia wykresów czy krzyżowania pytań.
Budowanie ankiety
Każda ankieta powinna być odpowiednio zbudowana i opierać się na pytaniach, które dadzą nam konkretne odpowiedzi. Ankieta nie powinna zawierać pytań niezwiązanych z badaniem oraz zbyt długich, złożonych. Warto stawiać na prosto zbudowane pytania, bez słownictwa iście skomplikowanego, które może wprowadzić respondenta w zakłopotanie. Dodatkowo nie powinno pytać się o sprawy wrażliwe, które mogą zniechęcić do odpowiedzi, np. o dokładną wysokość zarobków, czy dokładny adres zamieszkania.
Budowanie ankiety to również budowanie szacunku wobec odpowiadających, dlatego należy zostawić im przestrzeń również do swobodnej wypowiedzi lub pozostawić możliwość na pozostanie neutralnym przy danym pytaniu. Szacunek do respondenta to również szacunek do jego orientacji, wiary czy miejsca pochodzenia – w takich kwestiach powinna zostać zachowana neutralność.
(FAQ)
Ankiety online to metoda badania, która polega na zbieraniu informacji za pomocą internetowych formularzy. Ankiety online pozwalają badaczom na uzyskanie informacji od dużej liczby respondentów w krótkim czasie, co czyni tę metodę badawczą bardzo skuteczną i efektywną.
Ankiety online są powszechnie wykorzystywane w badaniach marketingowych, społecznych, politycznych, a także w badaniach nad produktem czy usługami. W ankiecie online można zadawać różnego rodzaju pytania, na przykład zamknięte lub otwarte, a także w postaci pytań rankingowych, skalowych czy też z możliwością wyboru jednej lub wielu odpowiedzi.
Ważne jest, aby ankiety online były odpowiednio zaprojektowane, aby zachęcić respondentów do udziału i uzyskać jak najwięcej wiarygodnych odpowiedzi. W przypadku dobrego projektu ankiety, badacz może uzyskać cenne informacje, które pomogą w podejmowaniu decyzji biznesowych czy też ustalaniu strategii marketingowych.
online i otrzymaj
5% rabatu na
badanie w panelu
badawczym!